Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jde odhalit překladové plagiátorství bez programu "jako vejce vejci"?

Zamýšlím se nad otázkou, zda je možné odhalit překladové plagiátorství bez příslušného programu "jako vejce vejci". Domnívám se, že to možné zcela není, není možné znát všechny knihy na dané téma.

Jistě nesouhlasím s tím, aby žádné tituly, ale u doktorských titulů to platí dvojnásobně, byly "rozdávány" za plagiátorské práce.

Je ale možné odhalit překladové plagiátorství bez programu, který pomáhá českým vyučujícím odhalovat plagiáty v českých akademických pracech? A podotýkám, že neodhalí všechny plagiáty, ale pouze ty, které jsou v elektronické formě. Takže pokud někdo opíše knihu, která je staršího data a není nikde na internetu a nikdo to nepozná - taková práce projde. Pokud za osobu napíše práci maminka nebo přítel nebo profesionální agentura (což se děje) - a bude při tom řádně citovat - práce projde. A někdy takové konzultanty poskytují i samotné vysoké školy - osobně jsem se hlásila na místo studijní konzultantky na jedné nejmenované soukromé vysoké škole, v inzerátu byla náplň práce "tvorba studijních textů" a bylo mi řečeno, že budu pomáhat studentům psát jejich magisterské a dizertační práce, že mi hodinu popovídají o tom, jakou práci dělají a já z toho napíšu magisterskou nebo dizertační práci. Čili takové "pomocníky" někdy zajišťuje i samotná vysoká škola.

V mediích se hojně uvádí, že němečtí studenti z agentury "nejezdili do Brna a nekonzultovali". Je to argument?

Osobně jsem dizertační práce nikdy nevedla, tak zůstávám hodně na okraji diskuse, vedla jsem ale diplomové práce a dovoluji si uvést jeden příklad, který se mi hluboce zapsal do paměti. Vedla jsem diplomovou práci a studentka ze své vůle velmi často konzultovala a dokonce mi do dvou dnů hned poslala nově napsaný text a objednala se na další konzultaci. Byla jsem dojatá, jak vzorná a učenlivá studentka to je a pomáhala jsem jí, aby její práce byla co nejlepší a ona získala třeba hodnocení A. Jaké bylo moje překvapení a šok, když jsem při kontrole programem "jako vejce vejci" zjistila, že téměř 98% práce bylo doslova opsaných, včetně výzkumných otázek a interpretace rozhovorů. A nepoznala jsem z osobních konzultací nic.

Přeji nám všem pevné nervy a chladnou hlavu při zabývání se tím, kdo pochybil. Tuto myšlenku jsem nevymyslela, ale není opravdu možné znát všechny knihy na dané téma, i jen v češtině, angličtině a němčině. Nedovedu si představit, jak by šlo odhalit překladové plagiátorství Čechem, který vede dizertační práci Němce, který opsal práci z angličtiny.

Uvědomme si, kolik úkolů ti lidé řeší a kolik času by práci museli věnovat, aby na to bez příslušného počítačového programu přišli.

Ano, je to chyba systému a je potřeba na ni reagovat. Mohli ale ti vyučující takovou chybu odhalit? 

 

Připadá mi to, jako po zjištění metod odhalení DNA zločince postihovat ty, kteří ji neodhalili předtím.

 

Nemám žádný osobní zájem při psaní tohoto blogu, je mi jen líto vyučujících, kteří se takto napálili při vedení dizertačních prací překladového plagiátorství.

Autor: Stanislava Ševčíková | čtvrtek 5.1.2023 13:40 | karma článku: 21,83 | přečteno: 2189x
  • Další články autora

Stanislava Ševčíková

Reflexe konference Zviditelněme neviditelné

Účastnila jsem se konference Zviditelněme neviditelné, týkající se migrantů a komunit na okraji společnosti, jako jsou LGBT+, Romové a také neviditelné práce migrantů 24/7.

28.4.2024 v 18:19 | Karma: 3,35 | Přečteno: 139x | Diskuse| Společnost

Stanislava Ševčíková

Kdo jsi? Kdo opravdu jsi? Příspěvek k rozvoji osobnosti

Kdo jsi? Kdo doopravdy jsi a co teď právě cítíš? Chceš, aby se o Tebe někdo staral? Možná je to docela důležitá otázka, která se týká toho, jak může propuknout u člověka duševní nemoc.

28.4.2024 v 17:54 | Karma: 0 | Přečteno: 4x | Miniblogy

Stanislava Ševčíková

O šikaně: Proč? Protože může...

Stále jsem přemýšlela, jak může někdo druhého šikanovat. Přestože je to nezákonné atd atd. Napadla má odpověď: Protože ten člověk může... Může, má to dovoleno...

2.4.2024 v 0:43 | Karma: 13,69 | Přečteno: 334x | Diskuse| Poezie a próza

Stanislava Ševčíková

Nemálo lidí si myslí, že ve vězení odsouzení málo trpí, je tomu opravdu tak?

Je možné se setkat s názorem, že lidé ve vězení mají "až moc hezké podmínky", že by měli více trpět. Je tomu skutečně tak?

17.3.2024 v 10:51 | Karma: 8,43 | Přečteno: 388x | Diskuse| Poezie a próza

Stanislava Ševčíková

Já jsem se tak strašně nadřel.... Hommage mému bratrovi

Často jsem nechápala, když lidé v dělnických profesích často onemocněli a byli půl roku doma. Na základě zkušenosti svého bratra jsem tomu (možná) porozuměla...

30.1.2024 v 20:04 | Karma: 19,46 | Přečteno: 577x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 129
  • Celková karma 6,37
  • Průměrná čtenost 686x
Studentka psychologie, vysokoškolská učitelka, sociální pracovnice, objevovatelka geografických i vnitřních světů, romantička a hledačka dalších pohledů, které  propojují dobro, mír a pokoj. Jsem ráda na straně lásky a hledání dialogu. Jsem hrdá na to, co jsme jako lidé na zemi dokázali ve prospěch celku a rozvoje. A není toho málo.

Osobní stránka Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, Ph.D., MBA. (muni.cz)